Sumpahan popularkan legenda Tutankhamun


GAMBARAN: Mungkinkah ini rupa Tutankhamun hasil pembentukan semula imej mumianya mengunakan mesin pengimbas CT.

SIAPAKAH sebenarnya Tutankhamun? Persoalan itu akan terjawab dalam episod ketujuh program Al-Risaalah malam ini. Tutankhamun yang dilahirkan pada 1371 Sebelum Masihi ditabalkan sebagai firaun ketika umurnya 10 tahun.

Tutankhamun mengahwini Akhesenamun, anak Raja Mesir yang didakwa berpegang kepada agama tauhid, Aakhenaten yang juga masih kanak-kanak. Akhesenamun adalah anak Aakhenaten bersama isteri utamanya, Nefertiti.

Sesetengahnya percaya Tutankhamun adalah anak Akhenaten bersama isterinya, Kiya. Namun ada yang berpendapat Tutankhamun adalah anak saudara Akhenaten atau adik beradik sebapa.

Tutankhamun yang baru setahun jagung mudah dipengaruhi golongan berkepentingan di istana. Tutankhamun hanya boneka yang mengikut telunjuk penasihatnya iaitu Ay dan Horemheb yang mengimpikan jawatan firaun.

Tutankhamun menghapuskan agama tauhid yang diperkenalkan Akhenaten dan menghidupkan kembali agama Mesir kuno iaitu penyembahan Amun. Kemungkinan tindakan itu turut dipengaruhi paderi yang hilang kuasa ketika pemerintahan Akhenaten. Legenda firaun kanak-kanak mula mendapat perhatian dunia berikutan penemuan makam hasil kegigihan ahli arkeologi British, Howard Carter.

Usaha mencari makam Tutankhamun bermula pada 1917 Masihi. Selepas lima tahun berlalu dan lebih £60,000 dibelanjakan, projek itu dianggap gagal. Bagaimanapun, pada 4 November 1922, dunia dikejutkan dengan berita penemuan makam Tutankhamun di lembah raja-raja di Luxor, Kaherah yang dianggap pencapaian tertinggi dunia arkeologi sepanjang kurun ke-20.

Perkembangan penting dalam sejarah evolusi agama Mesir purba berlaku pada kurun ke-14 Sebelum Masihi. Proses evolusi agama Mesir tua mengambil masa hampir 3,000 tahun kerana orang Mesir mempunyai banyak tuhan.

Akhenaten menolak ketuhanan Amun lalu memperkenalkan konsep tuhan satu yang menimbulkan tanda tanya rakyat dan menggegarkan institusi beraja Mesir ketika itu. Pengaruh agama Bani Yaakob memberi kesan kepada kepercayaan masyarakat Mesir hasil pergaulan mereka dengan keturunan itu. Selepas kematian Akhenatan, beliau digantikan oleh Tutankhamun. Kemasyhuran Tutankhamun bukan kerana binaan menakjubkan, tetapi misteri sumpahan yang dipercayai boleh terkena sesiapa saja yang membongkar persemadian firaun itu.

Tutankhamun meninggal secara tiba-tiba pada tahun kesembilan pemerintahannya. Jika hidup Tutankhamun diselubungi misteri dan sebab kematiannya penuh teori, makamnya pula dikaitkan dengan kontroversi.

Sesetengah ahli arkeologi berpendapat kematian secara tiba-tiba itu menimbulkan masalah besar kerana makamnya belum siap dibina. Akibatnya, Tutankhamun disemadikan di makam penasihat kanannya, Ay.

Bagaimanapun, makam Tutankhamun dianggap makam firaun paling sempurna berbanding makam lain yang ditemui sebelumnya. Ahli kaji purba bukan saja menemui mumia firaun termuda dalam sejarah kerajaan Mesir purba tetapi turut menemui banyak harta peninggalan. Bagaimanapun, kegembiraan penemuan bersejarah itu hanya sementara. Kejadian ngeri mula menghantui ahli kaji purba sebaik saja pintu ke makam itu dicerobohi.

Sejak itu tiada lagi kegembiraan atau angan-angan untuk hidup mewah hasil penemuan itu. Kejadian ngeri yang berlaku satu demi satu terhadap beberapa ahli kaji purba terus mengundang ketakutan kepada yang lain.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: