Imam saksi sumpah Saiful mohon maaf depan Tuan Guru Nik Aziz

HARAKAHDAILY – TERKINI! PERMATANG PAUH- Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana kehadirannya secara tidak sengaja dalam majlis sumpah Saiful Bukhari Azlan 15 Ogos lepas menimbulkan banyak fitnah.

Katanya, beliau langsung tidak terbabit dengan pengaturan sumpah tersebut, sebaliknya diajak menghadiri suatu majlis yang telah diaturkan pihak tertentu secara tidak dirancang.

Beliau yang dijemput memberikan penerangan sempena Solat Hajat Perdana bersama Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Aziz Nik Mat di Masjid Bandar Perda malam tadi mendedahkan, kehadiran beliau di situ secara kebetulan menikahkan orang bukanya mengatur program jahat tersebut.

“Saya bukan Imam besar di situ saya cuma imam biasa sahaja. Imam besarnya ialah Haji Abdul Malek Saleh. Di televisyen mengatakan saya Iman Besar di situ salah sama sekali kerana kehadiran saya di situ untuk menikahkan pasangan pengantin.

Bila sudah upacara angat nikah tiba-tiba saya diajak ke program sumpah Saiful untuk menjadi saksi mendengar jika sekiranya tersilap perkataan terutamanya kalimah bahasa Arab, ” ujarnya di hadapan ribuan jemaah.

Menurutnya, pada pukul 6.05 petang semasa menunggu tiba-tiba Saiful datang dengan beberapa orang dan terus membaca sumpah laknatnya.

Semasa membaca lafaz sumpah itu beliau beberapa kali tersalah lafazkanya termasuk tarikh kejadian.

Beliau juga hairan kenapa tiba-tiba sahaja Saiful bersumpah sedangkan lafaz sumpah sepatutnya diadakah oleh kedua-dua pihak terutamanya orang yang kena tuduh bukan yang menuduh.

“Sepatutnya sebarang program yang bakal di adakan di masjid ini mesti mendapat kebenaran dulu daripada saya atau pegawai masjid yang lain, Bukan boleh buat program sewenang-wenangnya, ” katanya.

Jelas beliau lagi, jika difikirkan dengan keadaan umur dan fizikal Anwar mustahil beliau boleh lakukan perbuatan terkutuk itu kerana ia memerlukan kekuatan tambahan kejadian itu berlaku bukan suka sama suka.

Beliau juga memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia kerana hadir dalam program berkenaan dan berharap pengakuannya malam ini mengakhiri tangapan buruk terhadapnya sepertimana yang tersiar dalam media dan internet.

Beliau juga berpendapat bahawa sumpah laknat yang dilafazkan oleh Saiful Bukhari Azlan merupakan sumpah laknat untuk dirinya sendiri, bukan untuk Anwar Ibrahim.

Solat hajat perdana itu diimamkan oleh Tuan Guru Haji Saleh dari Sik, Kedah manakala hadir memberikan ucapan ringkas ialah bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato Mohd HashimYahya, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Mohd Daud Iraqi, Timbalan Ketua MenteriPulau Pinang, Mohamad Fairus Khairudin dan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat.

Advertisements

2 Komen

  1. akula7 said,

    28 Ogos 2008 pada 8:53 am

    macam2 hal. dah agak dah. mesti imam tu x tau apa2. kesian dia x pasal2 je kena kutuk skali..

  2. ZUL JER said,

    23 September 2008 pada 12:21 pm

    Aku pun tengok gak lafaz saiful tu.. 1 kali jer tersilap.. bukan beberapa kali.. tu pun nak dijadikan cerita..
    aku kesian tengok pembangkang terdesak nak kata sumpah tu tak sah.. Tak kira la imam besar ke, bilal ke whatever makmum biasa pun, asal lafaz dengan nama Allah, ia diterima atau tidak bukan kita yang tentukan.. Dah terserah pada Allah.. Yang menjadi masalah, sampai bila Anwar nak diam.. Sampai pembangkang tumbang cam tahun 2004?
    Aku gerenti, dengan Maha Esa Allah yang Maha Mengasihi dan Mengetahui, kebenaran pasti terbukti siapa yang salah dan siapa yang benar.. Buat masa nie, aku dipihak kerajaan lagi dan aku tenang berada di Malaysia dengan kejayaan yang diIzinkan Allah masa demi masa dengan penuh keharmonian..
    Moga Allah hapuskan Fitnah dan leburkan niat orang jahat untuk menghuru harakan negara kita..
    Aku doakan Islam itu tertegak di Malaysia ini tanpa kewujudan pelampau agama dan tanpa adanya manusia yang ingin menyamatarafkan Islam dengan agama mereka..
    Jangan sampai, percikan api bertukar kepada nyalaan..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: